Nieuws

Doe Ma Na: gaat viraal in Limburg!

Een reeks in Maasmechelen van maar liefst 18 klassen van de derde graad in het basisonderwijs. Nog een reeks van 20 Doe Me Na’s in het spectrum van Kinrooi, Bocholt, Bree en Oudsbergen. Met in de ruimere omgeving hiervan ook nog Genk, Houthalen-Helchteren, As en Zutendaal…. Met in het vooruitzicht 15 werkwinkels in Dilsen-Stokkem. …

Sociale media en identiteit gekoppeld aan creativiteit die toelaat zeer kritisch en eerlijk te zijn over de kansen, risico’s en gevaren ervan. Waarbij onlosmakelijk mee verbonden ook IPads, laptops en games (Fortnite!!) de revue passeren. Kortom, alle beeldcultuur en schermtijd krijgen een grondige doorlichting. 

De inleiding of start is een willekeurige samenstelling van duo’s die drie persoonlijke vragen aan elkaar beantwoorden. Waar ben ik goed in? Waar droom ik van? Waar ben ik bang van? Verteller en luisteraar zitten recht tegenover elkaar en leren de aanvankelijke onwennigheid te benoemen. Flauw, raar en nerveus…. Omdat geen scherm hen onzichtbaar of onbekend maakt. Weg veiligheid en anonimiteit!

Wanneer we overgaan tot het tekenen van ‘foetushoudingen’, of in jongerentaal, een bolletje maken, gebaseerd op de eigen grootte en vorm van lichaam, toegevoegd met elementen of lagen van de unieke identiteit; fonkelen de oogjes. Want de ronde van ‘gluren bij de buren’ vraagt om complimenten toe te schrijven aan iedereen van de klas. En ook dat is een beetje ongewoon.  

Het korte maar super hilarische verhaal over mijn vermenselijkte GSM – met de naam Jolina – die ik overal mee naartoe neem, tot ergernis van mijn omgeving, doet instant het besef groeien. Herkenbaar! 2 seconden worden 2 minuten, 2 minuten worden 20 minuten enzovoort… De gemiddelde schermtijd doet ons serieus verbazen. Een dag telt maar 24 uur…. Iets wat in het deel van creatief schrijven – “brief aan mijn lief” – heel sterk tot uiting komt. Wat vind ik goed of leuk aan jou én wat minder tot helemaal niet?

Honderden verhalen vertellen en leren ons meer en meer dat ook sociale media minstens twee kanten of zijden heeft. De vraag is echter of en op welke wijze hierin een balans te vinden of te houden is. Of, nog meer, welke is de reële kostprijs voor alle digitale communicatie? Wat gaat hierdoor of hiermee verloren? .

Plaats 2 kinderen – zeker ook volwassenen – tegenover elkaar en laat hen in gesprek gaan. Over de drie vragen en meer. Geef hen pen en papier en doe hen schrijven. Old-school-way!

LFC: Luister. Focus. Concentreer. De modus waarmee Doe Me Na begint en een hele nieuwe wereld doet openen. Want we doen teveel wat anderen doen. Zelfs tegen beter weten in. 

En waarom? ….